02 March 2010

Sofi raamat

Laenasin Lemmikbeibult lugemiseks Sofi Oksaneni "Puhastuse". Tundsin, et muidu ma jään mingist olulisest kultuurisündmusest ilma. Tükk aega polnud mahti raamatut kätte võtta ja kui lõpuks võtsin, lugesin läbi 6 tunniga. Hea tükk ööund läks muidugi raamatu nahka aga see oli seda väärt.

"Puhastus" on väga häiriv raamat. Ta häirib mind siiamaani. Ma tahaks kuuma vanni ja pessu minna pärast selle lugemist. Ja ta jääks ikka minu külge.

Viimati mõjus mulle sama kõvasti Kivirähu " Mees, kes teadis ussisõnu". Siis ma olin tükk aega kurb ja mõtlesin Eesti rahva saatuse peale. Mitte et ma neid kahte raamatut kuidagigi võrrelda tahaks. Kuigi samas - eestlaste kannatustest ja muredest räägivad nad mõlemad.

Nii üdini vale kui see Aliide Truu käitumine ka oli, ometi olid sellel põhjused, mis ei lasknud mul teda täielikult hukka mõista. Uskumatu kirjaniku oskus kirjeldada vastikut vanainimest, kes on hakkama saanud põlgustväärivate tegudega ja ometi samas jätta ruumi tegude mõistmisele. Ma tundsin lugemise ajal sügavuti kõike - armastust, vihkamist, põlgust, hirmu... Emotsioonid lihtsalt käisid lainetena üle minu.

Aga teist korda ma seda raamatut ei loeks. Liiga raske.

3 comments:

soodoma ja gomorra said...

sain ka just selle raamatu, aga kuna isa oli lugemisnäljas, andsin sama õhtu esmalt temale.

üks päev ta jooksis nüüd siit läbi ja ütles kokkuvõtteks, et tema jaoks pisut igav ja ootas enamat ning raamatust pidavat läbi kumama, et selle on kirjutanud keegi, kes ise pole sel ajal elanud.
on see nii või mitte, kui tagasi saan, siis teen sama, mis sinagi -
võtan ise ette.
oma silm on teadagi kuningas!

LegaalneBlond said...

Hmmm, kusjuures ma ise ka imestasin, kui nägin, et Sofi sünniaasta on 1977, et kuidas ta teemat valdab? Mind muidugi ei häirinud, mina ju ka neid asju ei tea.

Silma jäi ainult see, et keegi tegi raamatus Kosmose tuubist morssi :)) Seda, et see asi morsitegemiseks mõeldud oli, sain ise alles üsna hiljuti teada. Ma ausõna ei tea mitte ühtegi inimest, kes poleks Kosmost otse tuubist söönud või küpsise peale pannud vaid sellega hoopis morssi teinud.

mama de montagne said...

Pole veel lugenud, aga ilmselt niipea ka pole selleks valmis. Lisaks Sinu kirjeldusele ütles veel üks tihedalt top10 raamatuid lugeja, et väga häiriv, tema ei saanud öösel magada ja oli häirunud. Kui keegi mulle nii ütleb, siis ma olen eelarvamusega, aga veel hullem - ma ei julge, sest kardan, et äkki mulle mõjub ka.
Nüüd sain veel kinnitust, et ma niipea seda ei loe.